با تقویم های مختلف جهان آشنا شوید

در جهان امروز، چندین تقویم مدرن و سنتی وجود دارد که مورد استفاده‌ی ملل مختلف است. در این مقاله، به طور خلاصه با برخی از این تقویم‌ها آشنا خواهیم شد. 



انسان‌ها حداقل از «عصر نوسنگی» تاکنون با ساعت و زمان پیش رفته‌اند. قدمت اولین تقویم به «عهد برنز» یعنی حدود ۱۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و منطقه‌ی خاورمیانه ای  کنونی باز می‌گردد. نحوه‌ی کار این تقویم‌های باستانی به گام‌های ماه (حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین) و سال خورشیدی وابسته بود. از آن زمان تاکنون، مردم سرزمین‌های مختلف اقدام به ایجاد و توسعه‌ی تقویم‌های خود کرده‌اند. تمرکز کجارو در این مطلب بر برخی از تقویم‌های مورد استفاده‌ی کشورهای مختلف جهان است.

تقویم ژولینی

تقویم

تقویم ژولینی، اولین تقویم مهم جهان بود که از روش گاه‌شماری به کمک ماه و خورشید فاصله گرفت. این تقویم بر اساس تقویم رومی بود که در سال ۴۶ پیش از میلاد، توسط ژولیوس سزار معرفی شد. طبق تقویم ژولینی، هر سال ۳۶۵ روز و ۱۲ ماه دارد که هر چهار سال یک بار، یک روز در ماه فوریه به آن اضافه می‌شود.

تقویم عبری

تقویم

تقویم عبری یا تقویم یهودی که در میان ایرانیان یهودی تبار به آن تقویم مختط یا مختلط نیز گفته می‌شود، در سال ۱۰ پس از میلاد مسیح ایجاد شد. در ابتدا، تقویم عبری از ماه‌های قمری و تقویم سالی (از ژانویه تا دسامبر) برای محاسبه‌ی ایام سال استفاده می‌کرد که از هر ۳ الی ۴ سال یک بار، یک ماه به آن اضافه می‌شد تا تفاوت بین ماه‌های قمری و تقویم سالی‌اش جبران شود. با گذشت زمان، محاسبات ریاضیاتی جای این روش را گرفت. امروزه، تقویم عبری برای مشخص کردن تعطیلات مذهبی، تعیین زمان مناسب عبادت‌های روزانه و انجام مراسمات مذهبی یهودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رپورتاژ خبری

تقویم هجری

تقویم

تقویم هجری با عنوان تقویم اسلامی نیز شناخته می‌شود. این تقویم بر اساس گام‌های مختلف ماه، از روش ۱۲ ماه و ۳۵۴ یا ۳۵۵ روز برای هر سال استفاده می‌کند. اولین سال اسلامی پس از هجرت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه و در سال ۶۲۲ میلادی آغاز شد. این بدان معنا است که اکنون در سال ۱۴۳۸ هجری مصادف با سال ۱۳۹۵ شمسی و ۲۰۱۶ میلادی هستیم. مسلمانان با استفاده از تقویم اسلامی می‌توانند تعطیلات مذهبی خود را مشخص کنند.

تقویم ایرانی

تقویم

ایرانیان تقویم‌های مختلفی داشته‌اند که قدمت یکی از آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ سال است. تقویم جلالی یکی از گاه‌شمارهای ایرانی است که مبدا آن، سال جلوس ملکشاه بر تخت سلطنت و سرآغاز آن جمعه، اول فروردین سال نخستین جلالی (۴۵۸ هجری خورشیدی)، برابر با نهم رمضان سال ۴۷۱ هجری قمری قراردادی (۱۵ مارس ۱۰۷۹ میلادی جولیانی مطابق ۲۱ مارس ۱۰۷۹ میلادی گرگوری) بود که تفاضل آن با تقویم هجری خورشیدی ۴۵۷ سال است. در این گاه‌شماری روز اول سال طوری تنظیم شده که با آغاز بهار مصادف شود و در پایان، هر سال ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز دارد. تقویم رسمی ایران بر اساس تقویم جلالی است. اطلاعات دیگر: خرید بک لینک

تقویم بودایی

تقویم

تقویم بودایی در سرتاسر جنوب شرقی آسیا مورد استفاده بوده و بر اساس گاه‌شمار هندو است. این تقویم از روش سال نجومی استفاده می‌کند که در واقع زمانی است که زمین به دور خورشید می‌چرخد. البته تقویم بودایی مانند دیگر تقویم‌های «سال خورشیدی» که دارای سال کبیسه هستند، تلاش نمی‌کند با این‌گونه محاسبات زمانی هماهنگ باشد. به همین دلیل، تقویم بودایی به طور آهسته و با سرعت تقریبا یک روز در هر قرن، از توازن سال خورشیدی خارج می‌شود. اگرچه تقویم بودایی به طور رسمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما از آن برای تعیین جشنواره‌ها و مراسمات مهم کمک می‌گیرند.

ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا

تقویم

این سه تقویم، تقویم‌های هندو هستند. ویکرم سموت در نپال و برخی ایالت‌های هند استفاده می‌شود. این تقویم از ماه‌های قمری و سال نجومی برای تعیین زمان استفاده می‌کند. ساکا سموت، تقویم رسمی هند است که توسط هندوهای جاوه و بالی نیز مورد استفاده است. ماه‌های این تقویم عمدتا بر اساس علائم مدار « منطقةالبروج» تعیین می‌شود تا سال نجومی. منطقةالبروج که فلک‌البروج و گردآسمان نیز نامیده می‌شود، کمربندی با پهنای ۱۶ درجه از کره سماوی پیرامون دایرةالبروج است که حدود ۸ درجه از شمال و ۸ درجه از جنوب در امتداد آن را می‌پوشاند. مطالب بیشتر: ثبت آگهی


کالی یوگا آخرین چرخه از ۴ چرخه‌ی عصر یوگا است. چرخه‌ی اول، عصر حقیقت و تکامل است؛ چرخه‌ی دوم، عصر امپراطوران و جنگ‌ها است؛ چرخه‌ی سوم، عصر شیوع بیماری‌ها و نارضایتی‌ها است و چرخه‌ی آخر یعنی کالی یوگا، عصر جهالت و تاریکی است. طبق این تقویم، جهان کنونی در عصر کالی یوگا (جهالت و تاریکی) به سر می‌برد. تقویم کالی یوگا حدودا ۵۰۰۰ سال پیش آغاز شد و گفته می‌شود دارای مدت‌زمانی ۴۷۲ هزار ساله است.

تقویم ژاپنی


تقویم

تقویم ژاپنی از سال ۱۸۷۳ میلادی تا کنون از روش سال خورشیدی تقویم گریگوری استفاده می‌کند. ژاپن همچنین از اسامی دوره‌های مختلف نیز برای تعیین زمان خود استفاده می‌کند؛ روشی که از چینی‌ها اقتباس کرده است. بر اساس این روش، مدت‌زمان فرمانروایی هر امپراطور، آغازگر دوره‌ای جدید در تاریخ این کشور است. روش مذکور از سال ۷۰۱ تا ۱۸۷۳ میلادی، مورد استفاده‌ی کشور ژاپن بوده است. با این حال، تا پیش از سال ۱۸۷۳، دوره‌ها و عصرهای مختلف ژاپن عمدتا بر اساس وقایع مختلف مشخص می‌شدند تا این که بر اساس فرمانروایی یک پادشاه باشد.

تقویم چینی

تقویم

تقویم چینی بر پایه‌ی سیستم قمری-خورشیدی است. طبق این تقویم، هر ماه در روز «هلال ماه نو» شروع می‌شود. شروع سال چینی نیز با موقعیت مکانی ماه مشخص می‌شود، یعنی هنگامی که ماه مابین انقلاب زمستانی (کوتاه‌ترین روز سال و شب یلدا) و اعتدال بهاری قرار دارد. چین به طور رسمی از تقویم گریگوری استفاده می‌کند اما تقویم چینی نیز برای جشن گرفتن تعطیلات در این کشور مورد استفاده است.

تقویم گریگوری

تقویم

تقویم گریگوری از جمله تقویم‌های رایج بسیاری از کشورهای جهان است. این تقویم، جای تقویم ژولینی را گرفت تا با افزایش ۰۰٫۲ درصدی طول سال، دقت آن را بهبود بخشد. تقویم گریگوری توسط پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم میلادی معرفی شد. اگرچه تقویم گریگوری، تقویم مسیحیان است اما در کشورهای زیادی مورد استفاده است. همچنین بخوانید : تاریخ امروز

صدای زنان در داستان‌های من شنیده می‌شود

فرخنده آقایی می‌گوید: زن همیشه دغدغه من بود و صدای زنان در داستان‌های من شنیده می‌شود.

 نشست نویسندگان پیشکسوت با عنوان «یک شب یک نویسنده» روز چهارشنبه بیستم تیر ماه با حضور «فرخنده آقایی» و میزبانی  «الهام فلاحی» در این موسسه برگزار شد.

 فرخنده آقایی درباره لزوم پرداختن به مسائل زنان به عنوان یک زن که در جامعه ایران زندگی می‌کند را در چه می‌داند و  آیا اگر در کشور دیگری زندگی می‌کرد هم این دغدغه را داشت یا طور دیگری مینوشت، گفت: در شروع داستان‌نویسی من قصد نداشتم که راجع به زنان بنویسم، مسئله‌اب که به آن مسلط بودم و برایم جالب بود مسائل زنان بود. در دهه ٦٠ که ما شروع به نوشتن کردیم ادبیات زنان، بسیار محدود بود. شروع نوشتن من با ادبیات جنگ بود با این‌که ما در جنگ نبودیم ولی به همه طریقیچی درگیر مسائل جنگ بودیم.

وی خاطرنشان کرد: راجع به زن‌هایی که می‌شناختم، شروع به نوشتن کردم. الان که به گذشته نگاه می‌کنم قصد و قرض و عمد خاصی نداشتم ولی خود به خود به این کشیده شد که صدای زن در نوشته‌ها من باشد. مخصوصا زن‌هایی که بنظر خودم خیلی قدر و پیشرو و موفق بودند و مظلوم و کتک خور نبودند و می‌توانستند روی پای خودشان بایستند، کار و درآمد داشته باشند و زندگی خود را بچرخانند. الان که به گذشته نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم دغدغه من زن بوده و صدای زنان هنوز در داستان‌های من شنیده می‌شود.

او افزود: نمی‌دانم اگر در جایب به غیر از ایران بودم چه می‌کردم. حرکت و شکل گرفتن داستان‌های من از حقیقت شروع می‌شود.

این نویسنده درباره‌ این‌که آیا نگرش فمنیستی دارد، نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم که چه بخواهیم چه نخواهیم در جامعه مدرن ما این تفکر فمنیستی وجود دارد اگر چه که این اواخر برای خود من مسلم شده است که   یک وجه سنتی نیز در من وجود دارد. یک وجه سنت که در زن ایرانی است را در وجودم دارم، که شاید با گذر زمان و بالارفتن سنم این مسئله در من نمود بیشتری پیدا می‌کند.

او درباره این‌که آیا دلیل خاصی دارد که در داستان‌هایش دین بسیار مطرح بوده، نیز بیان کرد: من به این شکل که بخوام دین را در آثارم نقد بکنم نیستم. من دیدم که طی اشکالاتی که از کتاب‌های خودم گرفته شد نوشتن راجع به مذهب حتی در ایران هم خودی و غیر خودی دارد! مسئله دین برایم جالب بوده که بشر در کنار دین هویت پیدا می‌کند.

فرخنده آقایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سنش و بودن در سال‌های انقلاب و درک فرآیند جنگ چرا در کارهایش اشاره‌ای به این موضوع نکرده، توضیح داد: باید بگویم که تغییر و تحولات بوده و هنوزم هست و خیلی سریع هستند و این که بخواهد در من ته‌نشین شده باشند و از من تحت عنوان داستان بیرون بیاید نه! ولی داستان‌هایم را در آن زمان نوشتم و در داستان‌هایم نمود دارند.
جلسه آینده «یک شب یک نویسنده» ٢٧ تیرماه  با حضور شیوا ارسطویی و میزبانی آیت دولتشاه برگزار خواهد شد.

خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن دندان‌ می‌شوند

مصرف مکرربرخی خوراکی‌های خاص نیزدرخشندگی وسفیدی دندان‌ها راازبین می‌برندوباعث ایجادجرم دندان می‌شود.درادامه با خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن رنگ دندان‌ها می‌شوند،آشنا می‌شوید.


   دندان‌های سفید و درخشان یکی از جلوه‌های صورت هستند که می‌توانند موجب افزایش اعتماد به‌نفس شوند. این روزها، درمان‌های گوناگونی برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارند که البته کم‌هزینه هم نیستند.اما برای اینکه دندان‌های سالم و تمیزی داشته باشید، در درجه اول باید درست مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف مکرر برخی خوراکی‌های خاص نیز درخشندگی و سفیدی دندان‌ها را از بین می‌برند و باعث ایجاد جرم دندان می‌شود. در ادامه با خوراکی‌هایی که موجب زرد شدن رنگ دندان‌ها می‌شوند،آشنا می‌شوید.

 

توت‌ها

توت‌ها به‌خاطر داشتن رنگدانه‌های تیره، می‌توانند در صورت مصرف مکرر موجب لک‌ شدن دندان‌ها شوند. برای حفظ دندان‌هایتان از چنین آسیبی، کافی است تا بلافاصله پس از خوردن این میوه مسواک بزنید. اگر هر روز علاوه‌بر مسواک‌ از نخ‌دندان و فلوراید نیز استفاده کنید، دیگر مشکلی نخواهد بود.

 

قهوه

اگر عادت دارید که روزتان را با یک فنجان قهوه شروع کنید، بد نیست این را هم بدانید که مصرف روزانه قهوه می‌تواند با ایجاد لک و تغییر رنگ دندان‌ها همراه باشد. قهوه حاوی نوعی پُلی‌فِنول‌ اسیدی به‌نام تانین است که موجب لک‌ شدن دندان‌ها می‌شود.

 

انگور

انگور دارای رنگ‌دانه‌هایی قوی است و در صورت مصرف مکرر می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌ها شود. اما اگر از خمیردندانی خوب برای مسواک‌ زدن استفاده کنید، می‌توانید به‌شکل موثرتری با تشکیل چنین لک‌هایی مقابله کنید.

 

چغندر

چغندر به‌هر شکلی که مصرف شود(آب‌میوه یا کامل)، دندان‌هایتان را لک خواهد کرد. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از لک شدن این است که بلافاصله پس از مصرف چغندر مسواک بزنید.همچنین می‌توانید چغندر را همراه با خوراکی‌هایی مثل پنیر که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌کنند، مصرف کنید. دکتر هارمز می‌گوید: «برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوراکی‌هایی مانند پنیر می‌توانند به کاهش اسیدهای موجود در دهان کمک کنند.»

 

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار چه قندی باشند و چه رژیمی، درهرحال به‌‌خاطر اسیدی بودن، به دندان‌ها آسیب می‌زنند. دکتر هارمز می‌گوید: «آب معمولی بهترین انتخاب برای دندان‌هاست. اگر به‌طور شبانه‌روزی از نوشیدنی‌های گازدار(سودا) و اسیدی استفاده می‌کنید، اصلا عادت خوبی ندارید. استفاده از نی می‌تواند کمی کمک‌کننده باشد، اما بالاخره مایع با دورتادور فضای داخلی دهان‌تان تماس پیدا خواهد کرد»، بااین‌وجود اگر خیلی هوس نوشیدنی گازدار کرده‌اید، آب گازدار بنوشید.

 

چای

چای باوجود داشتن مزایای بسیار، حاوی تانین‌های لک‌زاست. البته دفعات مصرف چای نیز در میزان تاثیر آن روی دندان‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. دکتر هارمز می‌گوید: «یکی از نکاتی که مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که ایجاد پوسیدگی‌های دندان فقط به خوراکی‌هایی که می‌خوریم بستگی ندارد، بلکه تعداد دفعات مصرف نیز مهم است.»

 

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یکی از طعم‌دهنده‌های محبوب سالادخورهاست، اما زیبایی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرا که نه‌تنها رنگ تیره‌ای دارد، بلکه نسبتا چسبنده است و به دندان‌ها می‌چسبد و اگر زود مسواک نزنید، می‌تواند موجب لک‌ شدن دندان‌هایتان شود.

 

عصاره‌ گیلاس

عصاره تمام میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی با رنگدانه‌های قوی مثل توت، گیلاس و آلبالو، می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. همچنین گفتنی است که عصاره میوه‌ها اغلب دارای قند بالایی هستند و به‌ همین خاطر موجب تحریک رشد باکتری‌ها و آسیب‌های دندانی دیگری غیر از تغییر رنگ می‌شوند.

 

لیمو

نوشیدن یک لیوان آب‌داغ و چند قطره لیمو در صبح از رازهای سلامتی و زیبایی بسیاری از هنرمندان و افرادی است که به زندگی سلامت اهمیت می‌دهند؛ با‌این‌وجود لیمو بسیار اسیدی است و به‌همین خاطر می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شود و بافت زرد زیر سطح دندان‌ها را نمایان کند؛ بنابراین اگر سعی دارید سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید، باید از مصرف مداوم خوراکی‌های اسیدی بپرهیزید.

 

10 مکان خاطره انگیز در تفلیس، پایتخت زیبای گرجستان

تفلیس پایتخت گرجستان!

شهر تفلیس بزرگترین شهر گرجستان می باشد که حدود 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت گرجستان است. رود متکواری از وسط این شهر عبور می کند که در قرن 5 میلادی توسط و اختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا شهر تفلیس، بنیان‌گذاری شده و به سبب چشمه‌های آب گرم آن تبیلیسی نام گذاری شده است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار گرفته است. تفلیس به علت قرار گرفتن در محل تلاقی راههای مهم همیشه دارای اهمیت بوده و همین ویژگی‌ها سبب گسترش و توسعه شهر شده است. جاذبه های گردشگری گرجستان بسیار زیادند و ما در این مطلب جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان را به شما معرفی می کنیم.




میدان آزادی و خیابان روستاولی تفلیس گرجستان

یکی از اصلی ترین و مرکزی ترین خیابانهای شهر تفلیس، خیابان روستاولی می باشد که قبلا با نام گلوینی شناخته می‌شده است. تغییر نام خیابان به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی گرجی یعنی شوتا روستاولی می باشد. این خیابان حدود 1.5 کیلومتری طول دارد و از میدان  تاویسوپلبا یا همان آزادی شروع و  به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی شده است. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر می باشند. از جمله آنها می توان به پارلمان گرجستان، اپرا و باله شهر تفلیس، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد.


دریاچه لیسی (Lisi Lake)

دریاچه لیسی در شمال غربی شهر تفلیس قرار گرفته است و حدود 16 کیلومتر مربع مساحت آن می باشد و حداکثر عمق آن 4 متر است. آب دریاچه از باران، برف و آبهای زیر زمینی تامین می‌شود و در بهار حداکثر مقدار و پاییز حداقل مقدار آب را دارا است. آب این دریاچه تا حدودی شور می باشد اما امروزه از این دریاچه جهت پرورش ماهی و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان بازدید می شود.


جاهای دیدنی تفلیس

محله حمام ها تفلیس گرجستان

محله حمامهای قدیمی در کرانه راست رودخانه کورا واقع شده است و جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق تفلیس به شمار می رود. علت ساخت این حمام ها وجود چشمه های آب گرم طبیعی این منطقه می باشد که به وفور یافت می شود. این حمام ها در قدیم فقط به منظور درمان بیماری استفاده نمی شده است بلکه برای تفریح و برگزاری جشن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. بر اساس افسانه ها پادشاه کارتل نام قدیمی پادشاهی گرجستان یعنی واختانگ گرگاسالی به معنی گرگ سر، در قرن 5 میلادی و بواسطه کشف این چشمه های معدنی در زمان شکار علاقمند این مکان شد و گویی شهر تفلیس از آن زمان شکل گرفته شده است. جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار به جامانده از خود در مورد وجود این چشمه ها سخن گفته اند.

 جاذبه های گردشگری تفلیس
پارک آبی تفلیس گرجستان (آکوا پارک)

این پارک آبی هم به عنوان جاذبه گردشگری گرجستان هم به عنوان تفریح در تور گرجستان در سال 2006 افتتاح شده است. در این پارک انواع سرسره های آبی، استخرهای شنا و... وجود دارد. این پارک رو باز یکی از پارک های آبی محبوب و زیبای برای گردشگران و خود گرجی ها می باشد. بهترین زمان برای رفتن به این منطقه و استفاده کردن از پارک آبی از نیمه خرداد تا نیمه مهر ماه قابل استفاده می باشد اما جالب است بدانید خود گرجی ها تا برف نیامده از این منطقه استفاده می‌کنند. ورودی این پارک حدود 15 هزار تومان است و از ساعت 9 صبح تا 5 بعد ازظهر قابل استنفاده می باشد. همچنین بخوانید : تور تفلیس


پارک آبی تفلیس



کلیسای صخره ای گرجستان

بعد از ترمیم این کلیسا یک راهب گرجی کلیسای ارتدوکس، در بالای این اثر تاریخی، زندگی می کند. این ستون در غرب گرجستان و در نزدیکی شهر چیاتورا، قرار گرفته است. برخی این کلیسا را پلکان بهشت نامیده اند. کلیسای صخره ای که به ستون کاتسخی شناخته می شود بر فراز یک صخره به ارتفاع ۴۰ متری قرار گرفته است. بنای این کلیسا حدودا بین قرن ششم و هشتم میلادی ساخته شده که یک راهب گرجی در حدود ۲۰ سال در آن زندگی می کرده است. نکته جالب این است که هیچکس نمی داند راهبان چگونه از این صخره، بالا رفته اند و یا چگونه مصالح ساختمانی را به بالای ستون حمل کرده اند، چرا که انجام این کار در حال حاضر دشوار می باشد چه برسد به بیش از هزار سال پیش. امروزه این کلیسا یکی از مناطق دیدنی و پر بازدید از بین جاذبه های گرجستان برای گردشگران در تور گرجستان می باشد.


کلیسا صخره ای گرجستان


پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )

پارک ریکه یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان و مکانهای تفریحی در تفلیس می باشد. این پارک دارای دسترسی آسان از طریق پل صلح به محله قدیمی شهر را دارا است. همچنین می توانید به وسیله تله کابین  از قلعه نارلیکا دیدن فرمایید. در طول تابستان توریستهای زیادی با نشستن در این پارک از رقص آب با نور پردازی به همراه موسیقی لذت می برند.

 پارک ریکه تفلیس (Rike park)


پل صلح

در سال 2010 شورای شهر تفلیس گرجستان برای متصل ساختن بخش های قدیمی و جدید تفلیس سفارش ساخت یک پل را به طراح برجسته ایتالیایی دادند. این رودخانه بر روی کورا قرار گرفته که بر روی سقف پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ LED نصب گردیده که در شب منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند و نورپرداز فرانسوی پروژه آن را در ستایش زندگی و صلح نام نهاده است.پل صلح یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است.


جاذبه های دیدنی تفلیس


کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث معروف به سامبا می باشد و یکی از کلیساهای اصلی ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس گرجستان قرار گرقته است. بنای این کلیسا در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و ظرفیتی 15 هزار نفری را دارا است. این کلیسا با ارتفاع ۹۷ متر به عنوان‌ بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان  شناخته می شود. معماری این کلیسا آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ است و همچنین، عناصری از معماری بیزانس را نیز در خود جای داده است. کلیسای جامع تثلیث دارای یک گنبد مخروطی شکل با 8 ستون است که جنس آنها از طلا می باشد و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار دارد 7.5 متر ارتفاع دارد. این کلیسای عظیم خود متشکل از ۹ کلیسای کوچک است و علاوه بر این، ۵ کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین بنا واقع شده است. مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش‌های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و... است که امروزه در لیست جاذبه های پر بازدید گردشگران تور گرجستان قرار گرفته است.


جاهای دیدنی گرجستان


شهر سیقناقی

شهر قدیمی و توریستی سیقناقی در 120 کیلومتری جنوب شهر تفلیس در منطقه کاختی واقع شده است. قدمت این شهر به عصر حجر بر میگردد که البته در آن زمان اسم این شهر هرتی بوده است و از قرن 15 به بعد کیزیکی نامیده شده تا اینکه هراکلیوس دوم یا ایراکلی در سال 1762 با ساخت استحکامات دفاعی این شهر را در برابر هجوم داغستانیهای مهاجم محافظت نمود. بر اساس سرشماری 1770 کل جمعیت سیقناقی متشکل از 100 خانواده بوده که اغلب از تاجران یا صنعتگران بوده اند. پس از فروپاشی جماهیر شوروی در دسامبر 1991 گرجستان به عنوان یک جمهوری تازه استقلال یافته دچار مشکلات عدیده ای شد وبالطبع سیقناقی رو هم تحت تاثیر قرار داد ولی با روی کار آمدن دولت جدید و با حمایتهای سازمانهای بین المللی این شهر چهره زیبایی به خود پیدا کرد و هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای توریستی و جاذبه های گرجستان به شمار می رود.


شهر سیقناقی تفلیس


شهر سنگی اوپلیستیخه(uplistsikhe)

این شهر سنگی، در1۰ کیلومتری شرق شهر گوری قرار گرفته است. شهر اوپلیستیخه بزرگترین شهر سنگی دنیا می باشد که در اصل لغوی به معنی معبد یا قلعه خدایان است. این مکان در دوران برنز، حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، بنا شده است و تا قرن سیزدهم میلادی، مسکونی بوده است. از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن یازدهم میلادی، اوپلیستیخه، یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت کارتلی گرجستان به شمار میرفته است. باستان شناسان، در خاک برداری هایی که انجام داده اند، تعداد زیادی معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید، که قبل از آمدن مسیحیت، پرستش می‌شده اند است را در این منطقه کشف نموده اند. زمانی که مسیحیت به گرجستان رسید، این شهر، اهمیت خویش را به دلیل مهم جلوه داده شدن مراکز جدید فرهنگ مسیحیت مانند متسختا و تفلیس، از دست داد. اوپلیستیخه یک شهر غار مانند به وسعت چهل هزار متر مربع می باشد که به سه قسمت زیرین، میانی و زبرین، تقسیم شده است. قسمت مرکزی، که دربرگیرنده بیشترین ساختار سنگی است، توسط یک تونل باریک به قسمت زیرین، متصل می شود. در بالای مجتمع، یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت وجود دارد که متعلق به قرن دهم میلادی است. بیشتر بدانید: تور گرجستان


جاذبه های گردشگری تفلیس

«شالِ» کاوه آفاق به بازار آمد


دومین آلبوم رسمی کاوه آفاق (خواننده موسیقی پاپ – راک) امروز، سه‌شنبه دوازدهم تیر با عنوان «شال» در بازار موسیقی منتشر شد.

  دومین آلبوم کاوه آفاق (خواننده پاپ – راک) در حالی امروز، سه‌شنبه دوازدهم تیر در دسترس مخاطبان قرار گرفت که این خواننده پیش‌تر آلبوم «با قرص‌ها می‌رقصد» را دو سال پیش روانه بازار موسیقی کرده بود. دومین آلبوم رسمی کاوه آفاق به تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان و مدیریت اجرایی محسن هردان تهیه و تولید و از سوی پخش هنر اول روانه بازار موسیقی شده است.

«شال»، «ملودی»، «باشگاه بازنده‌ها»، «امسال»، «تو»، «غم بی‌پایان»، «پرانتز»، «دل»، «منجی» و «مرز مرده» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم به آهنگسازی کاوه آفاق منتشر شده است. کاوه آفاق و علی توده‌فلاح (ترانه‌سرا)، آرمان مهربان، اشکان دباغ، آرین نائینی، شهاب آفاقی و پدرام آزاد (تنظیم‌کننده) نیز دیگر عوامل اجرایی آلبوم «شال» را تشکیل می‌دهند.

او درباره آلبوم جدید خود گفته است: این آلبوم شامل چند کار قدیمی و پرخاطره من در کنار آثار جدید است که امیدوارم مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار بگیرد.

مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم «شال» ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه ۱۳ تیر در شهر کتاب «ابن سینا» واقع در شهرک غرب برگزار می‌شود.