فوت و فن خرید طلا

نخستین تصویری که از طلا به ذهن می‌رسد رنگ آن است که معمولا با رنگ زرد و سفید تداعی می‌شود، اما در واقع طلا با یک سری فرآیندهای شیمیایی و ترکیب با دیگر فلزها و عملیات آبکاری در هر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و...) می‌تواند باشد، برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می‌آید.

نخستین تصویری که از طلا به ذهن می‌رسد رنگ آن است که معمولا با رنگ زرد و سفید تداعی می‌شود، اما در واقع طلا با یک سری فرآیندهای شیمیایی و ترکیب با دیگر فلزها و عملیات آبکاری در هر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و...) می‌تواند باشد، برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می‌آید.
از ایندیم برای آبی کردن طلا استفاده می‌شود. در واقع، تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. بعضی از فروشندگان هنگام فروش طلای سفید را گران‌تر می‌فروشند اما ارزان‌تر از طلای زرد می‌خرند. هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب‌تر است، اما این اختلاف بسیار ناچیز است و قانونی برای آن وجود ندارد.

تفاوت میان طلاهای 14 عیار، 18 عیار و 24 عیار چیست؟ 
شما هم هنگام خرید طلا حتما این اصطلاحات را از زبان فروشنده شنیده‌اید. باید بدانید که طلای 24 عیار، طلای خالص است. پس شما با خریدن نمونه‌ای که از طلای 24 عیار باشد،‌ یک نمونه ناب دارید. در 18 عیار 75 درصد طلا وجود دارد که با یک فلز پایه مثل نیکل یا مس ترکیب شده است. در طلای 14 عیار هم 5/58 طلا وجود دارد. معمولا هرقدر عیار طلا بالاتر باشد، فلز نیز نرم‌تر است. اما یادتان باشد که داشتن طلای 24 عیار، همیشه هم خوب نیست زیرا دوام کمتری دارد. جالب است بدانید که طلای 14 عیار دوام بالاتری نسبت بقیه طلاها دارد زیرا با فلز دیگری ترکیب شده که به آن مقاومت می‌بخشد. مثلا حلقه‌هایی که از طلای 14 عیار ساخته شده باشند، از دوام بیشتری برخوردارند. 

 

ریشه عیار چیست؟ 
این کلمه از دانه‌های کاروب (Carob) گرفته شده است. دانه‌هایی که در زمان باستان‌ توسط بازرگانان به منظور میزان ترازوها در سرتاسر بازارهای خاورمیانه استفاده می‌شد. خود شما از هم‌خانواده‌های این کلمه مثل «معیار» استفاده می‌کنید. 

 

چه علامت‌هایی را می‌توان روی طلا پیدا کرد؟ 
از نظر قانونی روی هر قطعه طلا علاوه بر میزان عیار آن باید علامت ثبت شده کارخانه سازنده نیز درج شود. (نام کشور صادرکننده طلا نیز می‌تواند نوشته شود، اما این مورد الزامی نیست) در ایالات متحده هر چیزی که عیارش کمتر از 10 باشد، نمی‌تواند به عنوان طلا به فروش برسد. 

 

طلای سفید چیست؟ 
طلای سفید را نمی‌توان در طبیعت یافت. درحقیقت طلای سفید همان طلاست که با فلزاتی با رنگ روشن‌تر (ترکیب آلیاژ) شده و اغلب نیز به منظور این که سفیدتر به نظر برسد، با رادیوم فلزی از خانواده پلاتینیوم آب داده می‌شود. 
آب رادیوم کردن طلای سفید مانند واکسی است که به ماشین شما زده می‌شود تا رنگ آن براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. همان طور که اتومبیل به طور منظم نیازمند واکس زدن است، طلای سفید هم باید مرتبا آب رادیوم داده شود تا درخشندگی آن از بین نرود. طلا همچنین می‌تواند با دیگر فلزات ترکیب شود و به رنگ‌های صورتی و سبز درآید. پس اگر جایی طلاهایی رنگی دیدید، نگویید تقلبی است. تابلو طلا

 

معنای عبارت‌های طلای قرمز و طلای پر شده چیست؟ 
طلای قرمز، نقره با عیار صحیح است که آب طلا داده شده باشد. طلای پر شده یک فلز پایه مانند نیکل است که با یک لایه نازک طلا پوشانده شده است. قیمت این نوع از جواهرات ارزان است، اما با گذر زمان لایه طلا از بین می‌رود. هیچ‌گاه برای هدیه دادن این نمونه‌ها را انتخاب نکنید. زشت و خارج از ادب است. 

9 نکته که طلا فروش ها به شما نمی گویند




برای خرید طلای عروسی باید به چند نکته دقت کنید تا خیالتان از بابت یکی از مهم ترین خرید های عروسی راحت باشد. خریدن طلای عروسی نوعی سرمایه گذاری است.


یکی از چیزهایی که بسیاری از خانم ها با دیدن آن به وجد می آیند طلا و جواهر است بنابراین اگر شما داماد عزیز تصمیم دارید برای عروس خانم طلا و جواهر هدیه بخرید، حتما به نکات زیر توجه کنید.

بهترین طلا طلای 18 عیار است

یک سوالی که خیلی وقت ها مشتریان از طلافروش ها می پرسند این است که عیار طلایی که می خریم چقدر باشد؟ درباره طلا و عیارش چیزی که وجود دارد و شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید این است که پایین ترین عیار طلا، یک عیار است و بالاترین آن 24 عیار. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی ها چیست؟ جواب چیزی نیست غیر از طلای 18 عیار.

 طلای دست دوم را از قفل آن بشناسید

بازار طلاهای دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته. در طلای دست دوم، این قسمت ها در مقایسه با بخش های دیگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این بخش ها دیده می شود.

سکه بخرید، نه طلا

اگر هدف تان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سکه بخرید. این به معنای آن نیست که ارزش سکه و طلا با هم متفاوت است. این دو ارزش یکسانی دارند، اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می شود. سکه اجرت ساخت ندارد، اما وقتی بخواهید زیورآلات تان را بفروشید، رقمی برای اجرت ساخت از آن کم می شود.

سنگ فیروزه را فراموش نکنید

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که طرفدار سنگ های قیمتی هستند و البته نمی خواهند هزینه گزافی بابت خریدشان بپردازند، توصیه می کنیم جواهری بخرید که در آن، از سنگ فیروزه نیشابور استفاده شده باشد. فیروزه با وجود اینکه در ایران قیمت مناسبی دارد، یکی از شناخته شده ترین و البته قیمتی ترین سنگ های تزئینی در دنیاست. دستبند طلا

طلای 24 عیار دروغ است

تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد. 

طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بر اساس یک اصل کلی، بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می شوند. نقره ها را با علامت بیضی، مهر می کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت کار سختی ندارید.

طلا فروش ها لزوما مایه دار نیستند

خیلی از مردم فکر می کنند که طلافروش ها افراد ثروتمندی هستند. این تصور شاید به خاطر این به وجود آمده که طلا مترادف با پول و سرمایه است و چون طلافروشی در مقایسه با شغل های دیگر به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد، پس طلافروش ها از بقیه پولدارترند! اما واقعیت این طورها هم نیست و سودی که یک طلافروش ممکن است در طول سال به دست بیاورد، حتی از درآمد یک پزشک یا تاجر کمتر باشد.

پیشنهاد: طلای یزد

یکی از سوال هایی که برای بیشتر خریداران طلا پیش می آید، این است که طلای ایتالیایی چقدر بهتر از زیورآلاتی است که در ایران ساخته می شود؟ من به عنوان کسی که سال هاست در این حوزه حضور داشتم، به جرات می گویم که اگر موقع خرید بر سر کشور سازنده تردید دارید، همه چیز را فراموش کنید و طلای یزدی بخرید. طلای یزد در مقایسه با زیورآلات کشورهایی مثل ایتالیا و هند، ویژگی های خاص خودش را دارد. معروف ترین طلای ایران برای یزد است که در بیشتر مواقع با مرواریدهای خاویاری تزئین می شود و طرفداران خارجی خیلی زیادی هم دارد.

مراقب باشید ضرر نکنید

بازار طلا یکی از بازارهایی است که نوسان قیمتی بالایی دارد و اگر به عنوان سرمایه گذار، تفکر اقتصادی نداشته باشید، ضرر می کنید. طلافروش ها با توجه به تجربه کاری و شگردهای مخصوص به خود، سرمایه خود را با میزان ثابتی طلا در سال نگه می دارند.

برای انتخاب طلای مناسب فکر میکنید چه فاکتورهای دیگری مهم باشد؟


فرق طلا با جواهرات چیست؟ 

فرق طلا با جواهرات این است که در کار ساخته شده ازطلا هیچ گونه سنگ قیمتی بکار نرفته ولی در جوهرات سنگ های گرانبها بر روی کار ساخته شده نصب می گردد که این سنگ ها ممکن است اتمی و یا اصل باشند به جواهراتی که سنگ اتمی بکار رفته جواهرات اتمی و به جواهراتی که سنگ اصل بکار رفته جواهرات اصل می گویند . گل طلا

 

نوع خرید و فروش جواهرات با طلا فرق می کند:

1- فروش طلا = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سودفروشنده ( 7یا8% )

 

2- فروش جواهرات = قیمت روزهرگرم طلا + اجرت شامل ( ارزش سنگهای بکارفته / اجرت ساخت پایه جواهر / مخراجی وسایرهزینه ها ) + سودفروشنده ( 15 % الی 20% ) همچنان که نحوه خرید طلا با جواهرفرق می کند شرایط فروش آنهاتوسط مصرف کننده نیز باهم فرق دارند در کار ساخته شده از طلا اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خریداری می گردد ولی نحوه فروش جواهرات که تاکید و سفارش می کنم درحفظ فاکتور خرید آن دقت واهتمام لازم رابه عمل آورید ازروی فاکتور بدین صورت می باشد که سود فروشنده (15% الی20%) کسر و ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور رامحسابه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت می کنند.